Kerkelijk bureau

Heb jij een kindje gekregen, ga jij verhuizen, langdurig op reis of ga jij trouwen? Vraag dan hieronder jouw juiste attestatie bij het kerkelijk bureau aan. 

We kennen de volgende attestaties: 

Doopattestatie
Deze wordt aangevraagd door de ouders of door het volwassen dooplid zelf (21 jaar of ouder). Na behandeling door de kerkenraad zal het attest worden verstuurd naar de ontvangende gemeente. Doopleden van 21 jaar of ouder kunnen het attest zelf afhalen bij het Kerkelijk Bureau en weer inleveren bij de kerkelijke gemeente van hun nieuwe woonplaats.
De kerkelijke gemeente van jouw nieuwe woonplaats, wordt op de hoogte gesteld van de verhuizing en de komst van het nieuwe lid. 

Belijdenisattestatie
Hetzelfde als bij een doopattestatie, maar dan voor belijdende leden. Het attest kan na behandeling door de kerkenraad worden opgehaald bij het Kerkelijk Bureau en door het belijdende lid zelf weer worden ingeleverd bij de nieuwe kerkelijke gemeente.
De kerkelijke gemeente van jouw nieuwe woonplaats, wordt op de hoogte gesteld van de verhuizing en de komst van het nieuwe lid.

Gastlidmaatschap
Een belijdend of dooplid wordt gastlid van een gemeente als er sprake is van tijdelijk kerkelijk onderdak bij twee gemeenten tegelijk. Bijvoorbeeld:
een dooplid uit Rouveen gaat studeren in Groningen. Hij vraagt een gastlidmaatschap aan omdat hij doordeweeks in Groningen woont en daar ook catechisatie gaat volgen. Maar de weekenden is hij thuis bij zijn ouders in Rouveen. Op die manier blijft hij kerkelijk dooplid van de gemeente in Rouveen en wordt hij gastlid van de kerk in Groningen.
Dit zogeheten gastlidmaatschap dient ook aangevraagd te worden bij het Kerkelijk Bureau. Het wordt na behandeling door de kerkenraad in principe afgegeven voor de periode van 1 jaar. Eventuele verlenging is na aanvraag mogelijk.

Reisattestatie
Als je een half jaar van huis gaat in verband met studie, stage of een reis, kun je een reisattest aanvragen (deze dien je in de plaats waar je verblijft in te leveren bij de kerkelijke gemeente ter plekke zodat je tijdelijk een kerkelijk onderdak hebt). Na de aanvraag zal het kerkelijk bureau in overleg met de wijkpredikant en wijkouderling een reisattestatie opstellen, waarna het afgehaald kan worden op het Kerkelijk Bureau.

Heb jij een kindje gekregen? Gefeliciteerd!
Bij de geboorte van uw kindje dien jij dit te melden bij het kerkelijk bureau, dit kan gedaan worden door een telefoontje, mailtje of een geboorte kaartje. Let op, de onderstaande gegevens moeten daarin vermeld zijn: de (doop)naam en eventuele roepnaam, het geslacht, geboortedatum en de geboorteplaats.
Voor het aanvragen van de bediening van de Heilige Doop kun je bij uw wijkpredikant terecht.

Of ga jij trouwen? Ook van harte gefeliciteerd!
Laat het dan ook aan het kerkelijk bureau weten door het sturen van de trouwkaart of een mail. Op deze manier kunnen wij dat in de kerkelijke administratie verwerken. 
De huwelijksvestiging kun je aanvragen bij je wijkpredikant, waar ook de liturgie e.d. wordt besproken. Voor het reserveren van het kerkgebouw kun je bij de koster terecht.

Helaas gebeuren er ook verdrietige dingen…
Is er een geliefde van je overleden? Wij leven met je mee, gecondoleerd! In geval van overlijden kun je door middel van een rouwbrief of mail hiervan mededeling doen aan het kerkelijk bureau. Het kerkelijk bureau zal de verdere afwikkeling binnen de kerkelijke administratie verzorgen.

Ga jij verhuizen?
Buiten de gemeente
Bij verhuizing naar een woonplaats die buiten de huidige kerkelijke gemeente valt, moet de attestatie op tijd, minstens vier weken vooraf, worden aangevraagd bij het kerkelijk bureau, in verband met de juiste afkondigingen.

Binnen de gemeente
Als jij verhuist binnen de gemeente is het belangrijk om de nieuwe adresgegevens door te geven aan het kerkelijk bureau. Ook als jij bijvoorbeeld binnen wijk West of wijk Oost verhuist en er voor jouw gevoel weinig veranderd. Door jouw nieuwe gegevens even door te geven per mail of via het postvak van het kerkelijk bureau in de hal van de kerk, worden jouw gegevens ook gelijk aangepast in het Jaarboekje en doorgegeven aan jouw (nieuwe) wijkouderling en wijkdiaken. Op die manier houden we samen ons ledenbestand actueel en betrouwbaar.

 

Het kerkelijk bureau heeft een eigen postvak.

Dit postvak is te vinden in de hal van de kerk. Hierin kan je een briefje met de gewijzigde gegevens (of geboorte-, trouwkaart, overlijdensbericht) deponeren.